'Het hele filmen ging ontzettend snel en het resultaat was geweldig'

Jayme’s eerste verjaardag in 2020 vierden we op de IC van het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. Een dag later hadden we een moeilijk gesprek met de artsen: het ging niet goed met Jayme en ze wisten niet of het nog beter zou gaan. We verlieten het ziekenhuis drie dagen later en gingen met een palliatief traject naar huis.

Daar werden we gewezen op de mogelijkheid om Stichting Living Memories te benaderen om op beeld vast te laten leggen hoe ons leven met Jayme was. In overleg werd besloten dat er gefilmd kon worden terwijl wij een weekje weg waren op onze favoriete plek op de Veluwe.

Cameraman Jaap kwam die ochtend filmen in ons vakantiehuisje. Ook gingen we met z’n allen het bos is voor een wandeling, iets waar wij en Jayme altijd enorm van genoten. Het hele filmen ging ontzettend snel en het resultaat was geweldig. Een waardevolle herinnering waar we nog steeds graag op terugkijken.

Het is ondertussen vier jaar geleden dat Jaap ons filmde. Nadat we met Jayme het palliatieve traject ingingen, ging het plotseling beter en kon hij nog behandeld worden. Jayme ontwikkelde zich en we konden eigenlijk niet geloven dat we ooit zo dicht op het punt stonden dat we afscheid van hem moesten nemen.

Totdat het in juni 2022 plotseling niet goed ging met Jayme en we hem alsnog moesten laten gaan. Twee jaar nadat cameraman Jaap langskwam voor Stichting Living Memories, kwam dan toch nog onverwacht het afscheid. Des te dankbaarder zijn we nu met de mooie compilatie die toen gemaakt is.

Julia's verhaal

'Een enorm waardevol document is het geworden voor de toekomst.'